Scrapbooking är en kraftigt växande hobby i Sverige, men hur stort är det egentligen? Det är svårt att hitta siffror, det ligger så att säga i scrapbookingens natur.

Att göra egna scrapbooks har varit populärt i Sverige i mer än tio år. En av de första som sålde scrapbookingprylar i Sverige var Helena Björk, som öppnade en butik i Helsingborg redan 2005. Hon kom i kontakt med scrapbooking när hon bodde i USA, och när hon flyttade tillbaka till Sverige hade hon med sig en halv container med produkter. Hon trodde på idén, men säger till Helsingborgs Dagblad att hon ändå blev förvånad över gensvaret hos kunderna när hon öppnade sin butik. Ganska snart efter att butiken öppnade startade hon även en grossistverksamhet, som också gick med vinst.

Scrapbooking med påsktemaDanskarna cashar in

De som tjänat mest pengar på svenskarnas scrapbooking är troligen en dansk familj, närmare bestämt familjen Panduro. Om namnet känns igen är det för att de driver kedjan av hobbybutiker med samma namn. Grundaren, Jörgen Panduro, startade den första butiken i Sverige 1962, men det är efter millennieskiftet som kedjan har upplevt sin verkliga boom, och Jörgen Panduro äger idag en Ferrari, en Rolls Royce och två Mercedes. Formellt har han dock lämnat över driften av företaget till sina tre söner.

Eftersom de som håller på med scrapbooking inte är organiserade på samma sätt som fotbollsspelare är det svårt att säga hur stor hobbyn är, det finns helt enkelt ingen statistik. Panduros försäljningssiffror talar dock sitt tydliga språk, samtidigt som grundaren säger att de har ungefär samma marknadsandelar som tidigare. Marknaden i dess helhet har alltså växt betydligt, och kundkretsen har breddats.

Scrapbooking och andra typer av handarbete konkurrerar med digitala medier av olika slag, men bara till viss del. Det går ju t.ex. alldeles utmärkt att lyssna på en podd samtidigt som man beskär foton och stämplar sidor.